Senaste inläggen

Av Jan-Erik Wallin - 30 juni 2009 10:08

För några dagar sedan löste Vara kommun sitt sista lån. Historiskt, eftersom när jag började som kommunstyrelsens ordförande uppgick låneskulden till mer än 140 miljoner kronor.

Då, och ända fram till nu, har kommunen varit tvungen att betala ränta på de lån man haft, i stället för att ge mer till de verksamheter som fullmäktige ansåg viktiga. Nu är vi skuldfria och därmed inte beroende av de ränteändringar som många andra kommuner ständigt har att ta hänsyn till.

Och... Kommande generationer behöver inte betala till det som vi, och dom före oss, konsumerat eller beslutat investera i. Det känns bra!

Tack vare en moderatledd, borglig allians har detta varit möjligt. Det har inte varit lätt, eftersom många ständigt krävt mer.

Vi moderater är nog dom som varit mest noga med att hålla i pengarna, bara för att inte kommunen ska ta mer än absolut nödvändigt av invånarna i skatt (Många familjer har det ändå svårt att få ekonomin att gå ihop, och då ska inte vi "lägga ytterligare lök på laxen") Vi vill heller inte att de som kommer efter oss ska tvingas betala av på de skulder som vi som verkar nu har förorsakat.

- Eller som en tidigare statsminister uttryckte: " Den som är satt i skuld är inte fri."

Så även om det många gånger är tufft, mycket tufft, att ta de nödvändiga besluten, så känner jag mig stolt över att kommunen nu är skuldfri.

Av Jan-Erik Wallin - 29 juni 2009 15:04

I lördags invigdes motorvägssträckan Lundsbrunn - Holmestad på E20. Som ordförande i nationella E20-gruppen deltog jag i denna historiska händelse ( inte så märkvärdig kan tyckas bland de som bor i andra delar av landet, men för oss i Skaraborg var det historiskt - nämligen första motorvägen i Skaraborg ). Jag fick möjligheten att för första gången "live" prata med Vägverkets direktör för Region Väst, Ulrika Honauer. Hon kom väl ihåg vårt telefonsamtal angående ombyggnaden av trafikplatsen vid Jung, där jag framhöll att man bör få till denna ombyggnad så snart som möjligt. Detta eftersom det sker incidenter var och varannan dag där.

Jag fick också möjlighet att informera de särskilt inbjudna om E20-gruppen och vårt krav på motorväg/fyrfältsväg hela E20-sträckan Göteborg - Stockholm. Inte enbart för trafiken som går mellan Sveriges två största städer, utan även för all godstrafik som från Norrland, Mälardalen, Skaraborg etc ska till Nordens största hamn - Göteborgs Hamn.

Jag förstår inte varför regeringar genom tiderna avstått från att ta samma beslut gällande E20 som gjordes för E6 - det vill säga att den ska byggas om till motorväg hela sträckan, trots att trafikvolymen idag inte fullt ut motiverar en motorvägsstandard på precis alla delsträckor. Så var det med E6, men man trodde på en positiv näringslivsutveckling och statsmakten visade att man ville göra sitt för att skapa de bästa förutsättningarna...

Vägverket pratar om 2+1, 2+2 och 1+1vägar. Det kanske räcker för att rädda liv - men det räcker inte för att skapa liv! Det vill säga livskraftiga miljöer där företag växer, arbetstillfällen skapas och människor vill bo.

Det är detta vi i E20-gruppen kämpar för...

Av Jan-Erik Wallin - 29 juni 2009 14:36

I lördags firades den 25:e Jordgubbens Dag i Vara. Strålande solsken, massor av folk och ett jättetrevligt arrangemang med artister och aktiviteter för alla intressen och åldrar.

Och så jordgubbar... Odlarna bjöd som vanligt all besökare på jordgubbar och glass.

Här fanns möjlighet att som kommunstyrelseordf och politiker få reda på vad som vi borde och inte borde göra, vad vi gör fel och även ibland vad vi gör bra. ( Hästarenan var ett sådant ämne...) Härligt att folk kommer fram och pratar och tycker till.

Tyvärr var jag tvungen att avvika tidigt på grund av en inte så lite viktig invigning - E20 förbi Götene. Men jag återkom till kvällens dans till Bengt-Hennings orkester. Mycket folk, trevlig stämning och mycket dans..:)

Av Jan-Erik Wallin - 23 juni 2009 12:01

Fick nyss reda på att jag hade näsa för något jag inte hade en aning om:

http://nlt.se/sport/1.456059

 :))

Av Jan-Erik Wallin - 23 juni 2009 11:46

Fick del av en ledare i GT/Expressen: http://www.gt.se/nyheter/1.1606006/jimmy-fredriksson-att-vara-eller  Inte utan att man tar till sig av det som skrivs :)

Av Jan-Erik Wallin - 22 juni 2009 08:41

Invigde på kvällen Vara Ambassadör, ett spännande initiativ som går ut på att Varabor-sedan-länge ges möjlighet att på ett enkelt sätt knyta kontakt med nyinflyttade som kanske har samma intressen. Eller vice versa...

Det är över 700 som flyttar till Vara verje år ( och ungefär lika många som flyttar från Vara ). Vi har 73 nationaliteter.

Tänk vad mycket kunskaper, livserfarenheter och upplevelser dessa nyinflyttade bär med sig. Tänk att innan den planerade semesterresan få det där unika tipset som inte står i resekatalogen, eller tipset om hur man lagar den där maträtten som smakade SÅ gott på resan. Eller hjälp att lösa ett problem på jobbet..

Anette och jag träffade många trevliga nyinflyttade och anmälde oss att bli Vara Ambassadör...

Av Jan-Erik Wallin - 22 juni 2009 08:29

Var idag i Skövde och träffade kollegor och moderata riksdagsledamöter för att diskutera vad vid från "skaraborgskt" håll kan göra för att få säkerställa en rejäl utbyggnad av E20 under kommande planeringsperiod för infrastruktur (2010-2021).

Regeringar och riksdagar har inte prioriterat ett av landets viktigaste transportstråk vid tidigare inriktningsbeslut - Inget, eller mycket lite, har ju skett de senaste 40-50 åren...

Vi vill ha en ändring på detta, och ser om vi kan hitta någon kreativ lösning för att få till stånd en efterlängtad utbyggnad...

Av Jan-Erik Wallin - 18 juni 2009 08:10

Som ordförande i nationella E20-gruppen åkte jag idag till Örebro för att tillsammans med Jonas Karlsson, Örebroregionen, och Bengt-Åke Bengtsson, Skövde,träffa Vägverkets nya generaldirektör Lena Erixon och diskutera utbyggnaden av E20.

I ett tidigt utkast till remissförslag finns 4 etapper av E20 med (förbifart Hova, trafikplats Jung, Vårgårda-Alingsås och genomfart Alingsås). Dock ligger objekten sent i planen, som stäcker sig till  2021 samtidigt som det krävs medfinansiering för att säkerställa placeringen i planen.

Vi i E20-gruppen anser att E20 mellan Göteborg och Stockholm snarast bör byggas ut till samma standard som E6. Detta för att företagen som tvingas nyttja E20 som transportled ska se att samhället tror på framtiden och en positiv utveckling. Risken är annars att företagen väljer att flytta tillverkningen till andra länder där man ser infrastrukturen som en viktig framgångsfaktor. Vi anser också att det för säkerhetens skull måste till en utbyggnad - och då räcker det inte med två- och trefältsvägar. Stressen och tempoväxlingarna gör att en stor olycksrisk finns kvar.

Mötet med Lena var positivt och jag upplevde att hon och hennes medarbetare tog till sig av våra synpunkter.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards