Alla inlägg under januari 2010

Av Jan-Erik Wallin - 15 januari 2010 21:54

I förrgår var jag med på presskonferens i Göteborg för att presentera hur väl politikerkåren representerar väljarna då det gäller ålder, kön,utlands födda, familjesituation, utbildning mm.

Förvånande, tyckte jag, så skiljer det inte så mycket - Politkerkåren ser ungefär likadan ut som samhället i övrigt.

Ett område avviker dock. Antalet politiker som är under 30. Där är det betydligt färre än det borde vara.

Ett botemedel mot detta tror jag, är att ge yngre möjlighet att delta även om man vet att de kommer att flytta ganska snart på grund av studier, jobb eller annat. Det är ju bara bra att de är med den tid de är kvar på orten, och de får också med sig en erfarenhet om hur det är för resten av livet.

Ge möjlighet och var tacksam för den tid de, och alla andra, vill delta.

Detta vill jag i alla fall verka för....

Av Jan-Erik Wallin - 15 januari 2010 21:35

Igår höll jag föredrag för Kommunala ekonomichefer från hela Sverige. Rubriken på mitt anförande handlade om hur Vara kunde skicka alla anställda till Prag i höstas o tidigare till Island o Mallorca i tider som dessa. Mitt svar var att vi inte hade råd att avstå.

Vi måste våga satsa på kompetensutveckling, arbetslags- och verksamhetsutveckling, speciellt i tider som ställer allt högre krav på prioriteringar och effektiviseringar. Det gäller att se vem som är bäst på att göra vad i arbetslaget, att lära hur man kan göra mer med mindre, dvs jobba smartare och inte heller göra sånt som inte efterfrågas längre. Att investera i personal lönar sig många gånger om - om man gör det systematiskt och genomtänkt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards