Alla inlägg under juli 2009

Av Jan-Erik Wallin - 13 juli 2009 17:26

Lyssnade på Radio Skaraborg en stund på förmiddagen. Blev riktigt illa berörd över hur en präst från Ardala?? så tydligt sammankopplade girighet med politiker. " - För att de tillskansar sig så höga pensioner"... ( Jag tror jag hörde rätt...)

Visst finns det politiker som är egotrippade och också giriga, men jag lovar: - de tillhör undantagen.

Jag blir precis lika illa berörd av detta som om någon påstod att alla präster är pedofiler. Det är att kränka en hel yrkesgrupp - eller rättare sagt en hel kår av människor som vill göra något mer av sitt liv än att enbart tjäna sitt dagliga bröd. Människor som vill ägna sitt arbete och mycket av sin fritid åt att försöka medverka till ett drägligare / tryggare / medmänskligare samhälle.

Att då som idealist, fritidspolitiker eller "heltidare" bli påhoppad och anklagad för girighet känns kränkande. Jag frågar mig också hur i hela fridens namn samhället ska kunna rekrytera personer till dessa ansvarsfyllda poster, som de förtroendevalda de facto innehar, om till och med kyrkans män och kvinnor har, och sprider denna syn.

Av det som nåtts mig via media så tror jag mig veta att det bland präster finns pedofiler. Men att dömma en hel "yrkeskår" för att någon eller ett fåtal har en helt galen grundsyn, skulle vara för mig helt främmande.


Precis som då det har nåtts mig att det finns oerhört giriga politiker.


Jag hoppas att alla som läser detta förstår skillnaden..

Av Jan-Erik Wallin - 1 juli 2009 10:56

Blev i förra veckan uppringd av en kvinna som representerade FORES tankesmedja. Hon ville ha med mig på ett seminarium under Almedalsveckan där man skulle presentera en forskningsrapport gällande kommuner med "Gnosjöanda". Att de valt just mig berodde på att, som hon uttryckte det: Vara har placerat sig bland de främsta bland de främsta kommunerna i Sverige.

Hon sa att de skulle fixa allt det praktiska och stå för resekostnaderna om jag bara ställde upp. Jag hade gärna deltagit men trots idoga försök lyckades de inte få ta i någon biljett till Gotland. Det är ju så fruktansvärt många som åker dit under Almedalsveckan... 

Rapporten finns nu på nätet och glädjande nog är det flera "skaraborgska" kommuner som tillhör kategorin "Gnosjökommuner".

Av Jan-Erik Wallin - 1 juli 2009 10:27

I går eftermiddag invigde jag en brygga vid en liten grävd sjö med en härlig gräsyta vid sidan. Bandklippning och ett dopp i det varma vattnet ( som dock svalkade skönt i sommarvärmen ).

Det är härligt med dessa kreativa människor, som i stället för att ständigt kräva att kommunen - eller nån annan - ska fixa allt, tar initiativ och fixar till det där som man vill ha gjort. För det är ju inte så att kommunen varken kan, ska eller har möjlighet att fixa allt. Igår fick jag ännu en gång bekräftelse på att det i vår kommun finns många kreativa och handlingskraftiga människor. Det är tack vare dem som det finns så många företag och föreningar som skapar arbetstillfällen och sätter guldkant på tillvaron för många.

Jag hoppas att vi i kommunen även i framtiden lyckas hålla emot alla de krafter som vill "kommunalisera" dessa initiativ. (För det finns faktiskt de som tycker, och kräver, att kommunen borde ta över ansvaret för mycket av just dessa typer av verksamheter, vilket vore att ta död på lokala initiativ och engagemang.)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards