Alla inlägg under februari 2010

Av Jan-Erik Wallin - 11 februari 2010 19:18

Har idag varit i Falköping och deltagit på ett delseminarium om "Städer som sticker ut". Intressant att höra vad forskning och erfarenheter från många håll i världen säger om "recept" för att en stad/bygd ska bli attraktiv.

Egentligen är det bara de riktigt stora städerna som av egen kraft växer, eftersom där finns ett så stort utbud av utbildning, jobb, service och annat.


Men det finns undantag... Genomgående för dessa var att det krävts visioner, att våga göra det annorlunda och sedan beslutsvilja och beslutskraft för att nå framgång.

 - Som en föreläsare sa: 

Skillnaden mellan dem som lyckas och de som blir kvar är: "Att våga postionera sig - ta frågan till sitt hjärta och känna efter, och sen stå för det man bestämt sig för."


Att det fanns ett klimat som främjar idéer, vilja att förbättra och tänka nytt i såväl organisation som bland allmänheten är en absolut nödvändighet för en positiv utveckling. Detta var alla överens om.


Många "gamla sanningar" bekräftades och, för mig, nya fördes fram. Till exempel denna:

- De som är födda efter 1983 är infödingar, vi andra är immigranter... - i IT-SAMHÄLLET....

Känn på den.


En intressant dag som gav reflektioner och inspiration.

Av Jan-Erik Wallin - 10 februari 2010 22:48

Just idag påminns jag om att det finns uppförsbackar. Jag ser också återigen att det finns människor som snabbt vill ge upp så fort det blåser motvind.


Andra ser det som en seger att färden som en bred majoritet vill genomföra möts av denna motvind, och en del av dem spyr dessutom snabbt galla över dem som försöker verkställa det som beslutats i sann demokratisk anda.

Dags att ge upp!!!!...????.....


Nej, uppförsbackar är till för att ta sig över och i motvind kan man kryssa sig fram.

Om man vill och har ambitioner att förverkliga det man tror på, eller det som en majoritet givit uppdraget att genomföra så ska man givetvis pröva de vägar som är möjliga. I annat fall sviker man såväl sig själv som den demokrati vi lever i.


Jag vill se Vara kommun utvecklas, där både kvinnor och män, tjejer och killar trivs, har sin fritidsyssla och sitt boende på sin favoritplats här i kommunen. Därför kommer jag att kämpa för det jag tror på och som jag fått förtroendet att arbeta för.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards