Direktlänk till inlägg 11 februari 2010

Visioner

Av Jan-Erik Wallin - 11 februari 2010 19:18

Har idag varit i Falköping och deltagit på ett delseminarium om "Städer som sticker ut". Intressant att höra vad forskning och erfarenheter från många håll i världen säger om "recept" för att en stad/bygd ska bli attraktiv.

Egentligen är det bara de riktigt stora städerna som av egen kraft växer, eftersom där finns ett så stort utbud av utbildning, jobb, service och annat.


Men det finns undantag... Genomgående för dessa var att det krävts visioner, att våga göra det annorlunda och sedan beslutsvilja och beslutskraft för att nå framgång.

 - Som en föreläsare sa: 

Skillnaden mellan dem som lyckas och de som blir kvar är: "Att våga postionera sig - ta frågan till sitt hjärta och känna efter, och sen stå för det man bestämt sig för."


Att det fanns ett klimat som främjar idéer, vilja att förbättra och tänka nytt i såväl organisation som bland allmänheten är en absolut nödvändighet för en positiv utveckling. Detta var alla överens om.


Många "gamla sanningar" bekräftades och, för mig, nya fördes fram. Till exempel denna:

- De som är födda efter 1983 är infödingar, vi andra är immigranter... - i IT-SAMHÄLLET....

Känn på den.


En intressant dag som gav reflektioner och inspiration.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan-Erik Wallin - 10 februari 2011 11:54

Godstrafiken mella Göteborg och uppåt landet väster om Vänern kommer att ledas via Vara under tio veckor i sommar. Detta eftersom man bygger om på sträckan Göteborg - Trollhättan. Denna omläggning av trafiken har skett under kortare perioder även tid...

Av Jan-Erik Wallin - 10 februari 2011 11:27

Efter det att fjärrblockeringen införts på järnvägen genom Vara har tiderna då bommarna är fällda blivit orimligt långa. Det är ofta kö ut på Torggatan ända förbi Conditori Nordpolen och långt bort på Storgatan. Detta är orimligt! Jag föreslog ko...

Av Jan-Erik Wallin - 10 februari 2011 10:16

Allt fler väljer att åka tåg, och allt fler företag ser om tågtransporter kan vara ett alternativ då de ser över såväl kostnader som sin miljöprofil. Vara ligger egentligen väldigt bra till även i detta sammanhang och det finns en stor potential. V...

Av Jan-Erik Wallin - 10 februari 2011 09:14

I fredags var jag, som ordförande i nationella E 20-projektet, i Stockholm och uppvaktade infrastrukturministern för att återigen slå ett slag för att E 20 ska få sin rättmätiga standard. Varför nu kan man undra. Anledningen till uppvaktningen var ...

Av Jan-Erik Wallin - 10 februari 2011 09:08

Nu ska jag försöka ta upp mitt bloggande. Det händer så mycket hela tiden som jag gärna vill dela med mig av. Tidigare har jag inte prioriterat att förmedla mina intryck och tankar, men ska försöka bli bättre på det. Jag har alltid gillat att diskute...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards