Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009
I tisdags tog vi i Beredningen för regional utveckling beslut om den regionala planen för infrastruktur och yttrade oss över den nationella planen. In i det sista lyste besvikelsen igenom hos flera av de som var med över att just deras väg inte kommit med i den regionala planen. Eftersom den förra regeringen lovat många utbyggnader som de inte hade pengar till så måste dessa nu betalas. Utrymmet till nya objekt blir därmed ganska litet. Genom att lansera ett västsvenskt paket med särskild finansiering kan en del av vägarna i regionala planen lyftas över dit. Därmed blir det lite mer pengar till övriga investeringar. Lyckades få till några tydligare skrivningar i regional plan om behovet av mer pengar till regionala vägar, järnvägar och kollektivtrafik.
Då det gäller nationell plan så står hela regionen bakom att satsningarna på E20 och Västra Stambanan är prioriterade. Pengar till att börja bygga ska finnas så fort de "gamla" löftena är avklarade. Miljöpartiet anmälde visserligen att de motsätter sig all form av utbyggnader av motorvägar eller fyrfältsvägar. Och anser också att E20 behöver ingen ombyggnad.... Förstår inte hur de tänker - vill de avfolka allt utanför storstan???
Tycker ändå att det blivit en hygglig utdelning så här långt på allt slit och underlagsarbete, trots allt. Så här mycket som det nu planeras för E20 och Västra stambanan har det inte gjorts på många decennier. Fast nöjd är jag inte förrän hela E20 är utbyggt till motorväg eller fyrfältsväg...
Godstrafiken mella Göteborg och uppåt landet väster om Vänern kommer att ledas via Vara under tio veckor i sommar. Detta eftersom man bygger om på sträckan Göteborg - Trollhättan. Denna omläggning av trafiken har skett under kortare perioder även tid...
Efter det att fjärrblockeringen införts på järnvägen genom Vara har tiderna då bommarna är fällda blivit orimligt långa. Det är ofta kö ut på Torggatan ända förbi Conditori Nordpolen och långt bort på Storgatan. Detta är orimligt! Jag föreslog ko...
Allt fler väljer att åka tåg, och allt fler företag ser om tågtransporter kan vara ett alternativ då de ser över såväl kostnader som sin miljöprofil. Vara ligger egentligen väldigt bra till även i detta sammanhang och det finns en stor potential. V...
I fredags var jag, som ordförande i nationella E 20-projektet, i Stockholm och uppvaktade infrastrukturministern för att återigen slå ett slag för att E 20 ska få sin rättmätiga standard. Varför nu kan man undra. Anledningen till uppvaktningen var ...
Nu ska jag försöka ta upp mitt bloggande. Det händer så mycket hela tiden som jag gärna vill dela med mig av. Tidigare har jag inte prioriterat att förmedla mina intryck och tankar, men ska försöka bli bättre på det. Jag har alltid gillat att diskute...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|