Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009
Nu äntligen tar jag mig tid att blogga igen. Sitter på tåget från Stockholm efter att idag varit på Sveriges Kommuners och Landstings Demokratiberedning. Där diskuterade vi bland annat om nödvändigheten att förändra förutsättningarna för kommunerna att forma sina beslutsorgan. Vi ser ju alla att intresset för att engagera sig och ta ett förtroendeuppdrag bara minskar. Är det folket det är fel på - eller formerna? - Givetvis är det formerna. För trögt säger många, tar för mycket tid eller är för stelt, för tråkigt säger andra. För att få med fler aktiva kvinnor och män, så måste formerna moderniseras och det måste också få se olika ut i landet. Omkring vad som behöver förändras har vi i beredningen haft en hel del diskussioner kring. En hel del går att göra idag, men en del av det vi kommit fram till kräver lagändringar...
Det är en tydlig trend i landet att minska antalet nämnder. Detta för att snabba upp processen kring en hel del beslut, de som idag vandrar genom fem nivåer innan slutligt beslut (nämndens au, nämnd, kommunstyrelsens au, kommunstyrelsen och till slut fullmäktige. Bara denna beslutsprocess tar knappt tre månader och det är inte ofta som förslgen ändras på vägen. Slöseri med tid och pengar inser många...
En annan orsak är att man vill att politikerna som tar beslut ska ha en större helhetssyn än vad som är fallet idag. Nu händer det att nämndspolitiker sitter och bevakar sitt område så strikt att kommunen som helhet och framför allt invånarna drabbas av denna nit. Så får det inte vara - och därför "slaktas" facknämnder.
Nåt för oss i Vara att tänka på...
Godstrafiken mella Göteborg och uppåt landet väster om Vänern kommer att ledas via Vara under tio veckor i sommar. Detta eftersom man bygger om på sträckan Göteborg - Trollhättan. Denna omläggning av trafiken har skett under kortare perioder även tid...
Efter det att fjärrblockeringen införts på järnvägen genom Vara har tiderna då bommarna är fällda blivit orimligt långa. Det är ofta kö ut på Torggatan ända förbi Conditori Nordpolen och långt bort på Storgatan. Detta är orimligt! Jag föreslog ko...
Allt fler väljer att åka tåg, och allt fler företag ser om tågtransporter kan vara ett alternativ då de ser över såväl kostnader som sin miljöprofil. Vara ligger egentligen väldigt bra till även i detta sammanhang och det finns en stor potential. V...
I fredags var jag, som ordförande i nationella E 20-projektet, i Stockholm och uppvaktade infrastrukturministern för att återigen slå ett slag för att E 20 ska få sin rättmätiga standard. Varför nu kan man undra. Anledningen till uppvaktningen var ...
Nu ska jag försöka ta upp mitt bloggande. Det händer så mycket hela tiden som jag gärna vill dela med mig av. Tidigare har jag inte prioriterat att förmedla mina intryck och tankar, men ska försöka bli bättre på det. Jag har alltid gillat att diskute...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|